Hvordan forebygge skader?

Hvordan forebygge skader?

Med en hund som Lexie så er det ekstra stor fare for skader, hun bryr seg ikke om noen ting og bare stuper ut i det, samme hva det gjelder.
Fotograf Ian Watts tok disse bildene og har satt det sammen.
Dette er fra Norwegian Open 2013, hvor Lexie kommer i en litt dårlig vinkel fra hinderet før og bremser heller ikke, men kjører bare på i full fart mens hun prøver å klamre seg fast på bommen. Hun klarer det ikke og faller av.
Her er hun nok litt heldig også fordi tunellen under bommen demper fallet og hun kommer uskadet fra det.

Men det er nok ikke bare flaks.
Jeg er ekstremt nøye på skadeforebyggende trening, jeg har nok en fordel her med mange års erfaring med håndball, så jeg vet hvor viktig det er.
Vi trener veldig mye styrke, stabilitet og kjernemuskulatur.
Og jeg er overbevist om at det er grunnen for at Lexie aldri har vært skadet.
Hun har kræsjet stygt i hjulet, falt ned fra bommen og flydd av vippa, hun blir ikke redd og vegrer ikke neste gang.
Jeg sørger alltid for at hun blir sjekket etter en slik ulykke, men hun kommer alltid fra det uten en skramme og jeg er overbevist om at det er fordi hun er så godt trent og har mye muskler.

Når jeg reduserer hastigheten i denne filmen til 10% så er det veldig tydelig hvordan hun feilberegner på hinder 1, hun prøver så godt hun kan å komme seg over hinderet alikevel, men klarer det ikke, og hun klarer heller ikke å hente seg inn til hinder 2.

Så hvordan trener vi styrke, stabilitet og kjernemuskulatur?
Under her kommer noen filmer av hvordan vi trener.

Jeg har shapet Lexie til å sitte bamse og utfordrer videre med å kommandere dekk. Og fordi vi har shapet bamse så mye så tilbyr hun ny bamse direkte fra dekk, det krever både mer muskulatur og andre muskler enn å gjøre bamse fra sittende.
Videre utfordrer jeg henne med en balansepute bak og fortsetter å shape.
I begynnelsen tilbyr hun hoppstå, men synes det er litt rart å skulle sitte på den, men gjør alikevel noen bevegelser i den retningen. Jeg belønner bevegelser i retning av en sitt på balanseputa og Lexie skjønner hva jeg vil ha og tilbyr mer og mer bevegelse som nærmer seg sitt på puta.
Når hun først blir sittende på puta så belønner jeg det endel ganger, før jeg venter ut til hun tilbyr igjen.
Hun begynner fort å tilby bamse igjen, litt forsiktig og små bevegelser først, så mer og mer, før hun også tilbyr en skikkelig bamse på balanseputa.

Så trener vi også litt bamse hvor jeg utfordrer henne med å gå direkte fra bamse og opp på to.

Jeg lærer hundene mine endel triks, ikke bare for å lære de triks, men jeg gjør det for å trene kroppskontroll, styrke og kjernemuskulatur.
Også er det jo ekstra gøy å gjøre triksene når vi skal ta bilder med sponsoren.


Her shaper jeg Bonus opp på balanseputa og vil at hun skal holde posisjonen der mens jeg trykker på henne på forskjellige steder slik at hun må stramme musklene for å holde posisjon.

Vi trener også litt avstandskommandering med forlabbene på balanseputa for å trene mer muskulatur i bevegelsene.

Vi trener bakpartskontroll ved at Bonus skal sette baklabbene på balanseputa ved å rygge opp på den.
Så legger vi på PawPods til forlabbene for å øke vanskelighetsgraden. Jeg trykker også litt på kroppen hennes så hun må jobbe for å holde seg på.

På Peanutt-ballen belønner jeg for at hun kommer seg opp på den og stå på den, her vil jeg ha henne rolig og kontrollert, ingen hopp og sprett.

Jeg elsker å bruke vippebrettet fra Fitpaws til å trene avstandskommandering, da ser jeg godt hvor hun legger vekten i de forskjellige skiftene. Og her gjør hun det veldig bra. Siden hun her jobber med låste frambein så vil jeg ha vekten fremover på forbeina i de fleste skiftene, men vekten bakover på dekken.

Shaping av rygging, med litt høyere beinløft..

Lexie jobber med kjernemuskulatur på Peanutt-ballen.

Mine favoritt-triks!
Bonus leker mann og «tisser» på kommando 😉

Vi shaper også fram rygging for bedre kroppskontroll.